A Tisza
Magyarország második leghosszabb folyója. 997 km hosszú és ebből magyarországi
szakasza 579 km. Vízgyűjtő területe 157 186 km2. Átlagos vízhozama
Szegednél 820 m3/s.Ukrajnában a Máramarosi-havasokban ered két ágból
(Fehér-Tisza és a Fekete-Tisza). Végigfolyik a Máramarosi-medencén,
Husztnál áttör a Kárpátok vulkáni vonulatán, s az Alföld peremén hatalmas
törmelékkúpot rak le. Tiszaújlaknál ér Magyarországra. Jellegzetes
kanyarulattal megkerüli a Nyírséget, s rendkívül kanyargós középszakasz
jellegű futással nagyjából É - D-i irányban végigfolyik az Alföld
legmélyebb területein. Szegedtől D-re hagyja el hazánkat. Titelnél
ömlik a Dunába.
Mellékfolyói: jobbról a Tarac, Talabor, Nagyág, Borsava, Bodrog, Sajó,
Eger, Zagyva, balról a Visó, Iza, Túr, Szamos, Kraszna, Körös, Maros,
Aranka és Béga.
A Tisza-völgy vízrajza
A nagy tiszai síkság mintegy 1 millió évvel ezelott a Pannon-tenger
medencéjének fokozatos feltöltődésével alakult ki. Több százezer évbe
tellett, amíg a tavakkal és mocsarakkal borított területen az állóvizek
helyett a felszín mélyedéseit követő vízfolyások vették át az uralmat:
kialakult a Tisza vízrendszere A medence alját mélybe süllyedt rögök
alkotják, amelyek a Föld ókorából származnak és összetöredeztek a
földkéreg mozgásának következtében. Később különböző időkben és mértékben
süllyedtek le a darabjai. Ennek megfeleloen a helyenként néhány száz,
másutt 2500-3500 m vastag hordalék-lerakódással kitöltött medence
felszíne nem teljesen vízszintes. Egyes helyeken a megsüllyedt területek
vonzották magukhoz a vizeket - ilyen például a Sajó torkolat és a
déli Jászság vidéke, a Körösök, a Berettyó medencéje vagy a Közép-Tisza
helyét kijelölő árok, így közöttük széles, lapos hátak maradtak, mint
a szolnoki tábla vagy a Hajdúhát.A
kéregmozgásokhoz és a folyóvizek feltöltő munkájához a szelek hatása
is hozzájárult a hulló por szétteregetésével és áthalmozásával. Ilyenek
a Nyírség és a Duna-Tisza közi hátság homokbuckái.A síkság pereme
felől hordalékkúpok nyomultak előre. A legnagyobb hordalékkúp a Marosé,
amely a Körösök, a Temes - Béga és a Tisza között található.A süllyedések
és emelkedések ellenére a vizek töltögető és a szelek felszínt romboló
munkájának eredményeként a tiszai medence nagyobb részén a magasságkülönbségek
több kilométeres távolságokon belül sem nagyobbak 5-10 m-nél. A szemre
alig feltűnő hátak közét azonban széles, lapos, szinte vízszintes
völgyfenekek töltik ki. Emiatt a Tisza a közel 600 km-es magyar utat
szintkülönbség nélkül teszi meg. A víz végig magával hurcolja a hordalékot.
Sodrása kicsi. Nem mélyíti, inkább szélesíti és kanyargóssá teszi
a medrét. A Tisza rajza olyan volt, mint amikor valaki egy gombolyag
zsineget a földre dob, s a szálak kibogozhatatlan gubanccá kuszálódnak.
A kanyargó folyó néhol akkora hurkokat vetett, hogy a hurok két szára
összeért. Áradások idején a víz nagyobb sodrása, nyomása következtében
a hurkok szárai átszakadtak. Az így levágott kanyarulat, az elhagyott
meder a holtág (morotvató). A sok áradás miatt a morotvatavak környéke
elmocsarasodott, ezáltal nagy területeket kivonva a hasznosítás alól.
Az árvizek következtében gyenge lábakon állott a Tisza-völgy lakosságának
élet- és vagyonbiztonsága. A sokszor ismétlődő és hónapokig tartó
árvizek lehetetlenné tették a mezőgazdasági termelés fejlődését és
a közlekedés tartós korlátozásával a kulturális haladást is megbénították.
Ezek következtében szükségessé vált a Tisza szabályozása.
A
Tisza szabályozása
Történeti
és földrajzi tényezők egyaránt közrejátszottak abban, hogy a Tisza-szabályozás
hatalmas munkája csak a 19. század derekán indulhatott meg: az ország
gazdasági ereje korábban elégtelen volt ilyen méretű feladatok megoldására.
A Tisza-völgy nagyobb része csak a 17. század végén szabadult fel
a török uralom alól, s a 18. század legfobb feladata e területek újratelepítése
és gazdasági életének ujjászervezése volt. A regenerálódás, a felfelé
ívelő zavartalan fejlodés, gyarapodás kora a szatmári békétől a század
végéig tartott (1711-1790). II. József halála után némileg megtorpant,
majd utóbb - bár a gabonatermelés és kereslet kedvező alakulása ismételten
felvetette a víziszállítás fejlesztésének kérdését - a napóleoni háborúk
viszonyai gátolták a nagyobb távlatokra szóló gazdasági - műszaki
tevékenység kibontakozását. A vízimunkálatok fellendülése lényegében
a reformkor kezdetétol számítható. Az 1840-es években Széchenyi István
ösztönzésére Vásárhelyi Pál vízmérnök vállalkozott rá, hogy a szükséges
felmérési munkák után levágja a Tisza kanyarulatait és kiegyenesíti
a folyó útját. A több mint 100 kanyarulat eltüntetésével 400 km-rel
lett rövidebb a folyó, ugyanakkor megnott a víz esése és sodra, alkalmassá
vált a hajózásra, csökkent a folyó környékét tengerré változtató árvizek
veszélye, lehetové vált a folyó mentén a közlekedés. Az Európában
páratlan méretű vállalkozás eredményeként az ország sokkal nagyobb
területet nyert, mint egész Hollandia ármetesített területe volt,
vagy mint a Pó-síkság ármentesítése biztosított az árvizek ellen a
mezogazdaság számára.