Közép
- Európa legnagyobb tava az 596 km2 területű Balaton. A tó 77 km hosszú,
átlagos mélysége 3 méter, legmélyebb a Tihanyi - félszigetnél, itt
12 méternyi. A tó
szélessége átlagosan 5 - 6 km. A szervezett víziközlekedés a XIX.
sz-ban indult meg, amely azóta óriási fejlődésen ment keresztül. Több
mint 25 menetrendszerű személyhajó és kompok segítik az utazóközönség
zökkenomentes közlekedését, az üdülővendégek kikapcsolódását pedig
sétamotorosok, sétavitorlások biztosítják.
A legrövidebb távolság Tihanyrév - Szántódrév között, 1450 méter.
A komp átkelési ideje 7 perc. A leghosszabb útvonal Balatonkenese
- Keszthely között 77 km.
A Balaton tava környezetéhez viszonyítva nagyon fiatal képződmény,
az utolsó jégkor végén, alig 20.000 éve keletkezett. A ma 595 km2
területű, 1,8 km3 térfogatú tó középvízállása 104,5 m Adria feletti
magasságban van. 1863 előtt a vízszint magassága az éghajlat függvénye
volt. A kezdeti magas vízállás idején területe elérhette a 900-950
km2-t, az átmeneti kőkor (Kr. e.12.000-6.000) végére viszont a meleg,
csapadékszegény időjárás hatására még a nyílt víztükör is eltünhetett,
a tó medencéje nádas mocsárrá változott. A későbbi korokban nem mutatható
ki ilyen nagyarányú vízszintingadozás. Régészeti adatok bizonyítják,
hogy a római kor első felében és a késő népvándorláskorban alacsony
vízállással számolhatunk, míg a XIll. században elkezdődött klímaváltozás
következtében az éghajlat hűvösebb és csapadékosabb lett, így a vízszint
fokozatosan emelkedett. A törökkorban, - az ú. n. európai kis jégkor
idején - a mainál már lényegesen magasabb volt a víz szintje. Az 1783-ban
kiadott I. katonai felmérés is 108 m Adria feletti magasságra utal.
A XIX század elején megkezdett vízrendezési munkálatok, majd az 1830-as
évek tartós szárazsága következtében a század közepére a mainál alacsonyabb
vízszint alakult ki. Ez tette lehetővé, hogy 1839-ben a fenékpusztai
földnyelv végén megépítsék a hidat, amely Zala és Somogy megyét kötötte
össze. A Balaton idegenforgalma szempontjából oly fontos Déli vasút
(1861) biztonsága érdekében 1863-ban készült el a Sió-zsilip, azóta
állandósult a vízszint.
1846. szeptember 21-én, Széchenyi István születésnapján indult útjára
a Balaton első hajója a Kisfaludy gőzös. A Balatoni Gőzhajózási Részvénytársaság
megalakulása után az újpesti hajógyárban készítettek egy lapátkerekes
gőzhajót, amelyet Kelénnek kereszteltek. E két hajó jelentette a balatoni
hajózás kezdetét. Május 1. és szeptember 30. között viharjelző szolgálat
működik a partokon. A narancssárga fénnyel villogó jelzőberendezések
két fokozatban jelzik a szél erősségét. Hivatalos megfogalmazás szerint
30 villogás/perc - sárga-fehér - 40-60 km erősségű szelet, a 60 villogás/perc
- piros-fehér - 60 km/óránál erősebb szelet jelez. (Köznyelven ez
azt jelenti, hogy ha gyorsan villog a narancssárga jelzőfény, akkor
vihar várható.) Viharjelzés esetén a kisebb hajóknak, vitorlásoknak,
szörfösöknek azonnal kikötőbe kell térniük. A nagyobb hajók is csak
saját felelősségükre tartózkodhatnak a tavon. A Balatonon
motorcsónak használata tilos. A vitorlás hajók segédmotorjukat
csak a kikötőből való ki- és behajózáskor, valamint veszély esetén
használhatják. A tó a horgászok számára is kitűnő lehetőségeket biztosít.
Horgászati tilalom általában április közepétől, május közepéig van.
Horgászengedély a nagyobb szállodákban és utazási irodákban váltható.
Több, mint ötvenféle hal található a tóban, melyek közül a legismertebbek
a süllő, a kősüllő, a ponty, az amur, a balin, a csuka és a harcsa.
Ezekre mérethatár van érvényben, melyről az engedély kiváltásakor
tájékoztatják a horgászt. A hatvanas-hetvenes években angolnát és
fehér busát is telepítettek a tóba. Hideg teleken a balatoni jég átlagos
vastagsága tíz-húsz centiméter. A Balatont télen is szeretők számára
nem ismeretlen jelenség a rianás, a jég nagy durranásokkal megrepedezik.
A repedések nyomán nyíltvízi csatornák jönnek létre. A balatoni nádat
télen aratják. A jól karbantartott nádas ökológiai szempontból nélkülözhetetlen
a tó öntisztulási folyamatában. Ezen kívül vízimadaraink fészkelőhelye,
a balatoni halak ívóhelye, tehát egy optimális nádassal borított vízfelület
kialakítása mindenképpen szükséges.