![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Milyen csónakmotort válasszunk? |
A kérdés
összetett: ezért az alábbiak szerint kell körbejárnunk
új vagy használt legyen? Hány lóerõs?
Milyen komfortfokozatú? Milyen márkájú?
Új vagy használt?
Akinek lehetõsége van rá, mindenképpen új
és garanciával rendelkezõ motort válasszon,
hiszen így hosszú idõre biztosítottak, a megbízható
gép segítségével horgásztúrái.
Ha a használt motorcsónakmotor mellett kell döntenünk,
igyekezzünk fiatal, újszerû típust választani.
Nagyon fontos, hogy csak olyan csónakmotort vegyünk meg, amelyet
az adott márka hivatalos hazai importõre hozott forgalomba
és szervizkönyvvel rendelkezik. Így a motor életútja
nyomon követhetõ és az esetleges alkatrész-utánpótlás
is biztosított. Feltétlenül óvakodjunk a különféle
magánszemélyek által külföldrõl behozott
gyanús eredetû és nem biztos, hogy elvámolt motoroktól
Figyelem! A Rendõrség és a Vám-
és Pénzügyõrség a vízen is ellenõrizheti
csónakmotorunk származását, ezért a megfelelõ
okmányokat mindig tartsuk magunknál.
Hány lóerõs?
A lóerõ nagyságának meghatározásánál
figyelembe kell vennünk a hajó terhelhetõségét.
A hajónk vagy csónakunk gyártójától,
forgalmazójától tudakoljuk meg a maximálisan
használható lóerõt. Nagy általánosságban
azt mondhatjuk, hogy célszeru a megengedett legerõsebb motort
feltenni. De! A nagyobb motorok értelemszerûen drágábbak.
A magasabb lóerõ, magasabb fogyasztással jár.
Ha nem járunk be horgásztúránk során
nagyobb távolságokat, akkor megfelel egy jóval kisebb
és olcsóbb modell is. A nagyobb gépek nehezebbek is,
így ezeket csak akkor tudjuk kényelmesen használni,
ha a hajóra fixen felszerelve tároljuk. Naponta mozgatni egy
15 lóerõ feletti motort nem érdemes, mert az élvezetes
horgászat fáradtságos szenvedéssé válik.
Magyarországon a 4 KW (5,6 LE) feletti motorral szerelt vízjármûvet
le kell vizsgáztatni és csak hajóvezetõi engedéllyel
vezethetõ.
Milyen komfortfokozatú?
A csónakmotor komfortfokozata alatt a motor felszereltségét
értjük. Indíthatóság, vezérlés,
kenési rendszer, felhajtó tendszer,stb. Általában
a horgászladikokra az egyszerû, manuális indítású
(berántós), gázkaros (kormányrudas) motorokat
használunk. Célszerû olyan motort választani,
melyenb irányváltó is van, hiszen vezetés közben
elofordulhat, hogy hirtelen tolatnunk kell, ilyenkor jól jön
a hátrameneti fokozat. A motorcsónakokra önindítós,
távvezérlõs motorokat szerelnek, melyeket a hajó
elsõ harmadából irányítanak. Az ilyen
hajókra a 15 lóerõ feletti motorok a javasoltak, természetesen
a hajógyártók irányelvei alapján. A kenési
rendszerek sokfélesége miatt (keverékkenés,
olajinjektor, nagynyomású kenésponti injektor stb.)
ezek bemutatásától eltekintünk, de a csónakmotor
forgalmazók készséggel tájékoztatnak-
errõl is. (A felhajtótendszetrõl késõbb
szólunk.)
Milyen márkájú?
Magyarországon napjainkban szinte valamennyi nagy csónakmotor
márka hivatalosan képviselteti magát. Olyan motort
kell választani, melynek országos márkakereskedõi-mátkaszerviz
hálózata van, és a leghosszabb garanciát vállalja
termékeire, valamint az esetleges alkatrész utánpótlást
a legrövidebb idon belül biztosítja. Hasznos lehet a vizek
partján járva, kikérdezni a csónakmotort már
használó horgásztársak és a hivatalból
a vízen dolgozó emberek (halászok, vízügyesek)
véleményét, tapasztalatait az általuk használt
márkáról. Olyan márkát kell választani,
amely megbízható, gazdaságos, csendes, tiszta, egyszóval
korszerû motorokat kínál.
KÉTÜTEMÛ VAGYNÉGYÜTEMÛ?
Nem voksolunk
sem a két-, sem a négyütemû motorok mellett, vagy
ellen, csupán néhány szempontot mutatunk be, melyeknek
alapján az olvasó bölcs mérlegelés alapján
maga dönthet.
Fogyasztás
A kétütemû csónakmotorok fogyasztása 30-50%-kal
magasabb, mint a négyütemû motoroké. (Természetesen
típusonként változik a különbség.)
Zaj
A kétütemû csónakmotorok zajszintje általában
30-40%-kal magasabb, mint a négyütemûeké. Az egyhengeres
modellek zajszintje körülbelül megegyezik. Az igazi nagy
eltérés a két- vagy többhengeres típusoknál
jelentkezik.
Füstképzõdés
A kétütemû csónakmotoroknál az 'indítási
és bemelegedési idõszakban füstképzõdés
tapasztalható - a korszerû motoroknál minimális
mértékben, és fõként akkor, ha dús
keverékkel üzemeltetik A négyütemííeknél
nincs füstképzõdés:
Üzemeltetési költségek
A kétütemû motorok üzemeltetése drágább,
hiszen a magasabb fogyasztás többe kerül. Sot, még
a csónakmotor olajat is folyamatosan biztosítani kell a keverékhez.
A négyütemû motor lényegesen kevesebbel beéri
és csak tiszta benzint kér.
Szervizigény és költség.
Mindkét konstrukció szervizintervalluma megegyezik. A különbség
a ráfordított idõben és a rezsianyag mennyiségében
van. Ebbõl a szempontból a kétütemûcsúnakmotor
a kedvezõbb, hiszen az egyszerû szerkezeten nincs túl
sok tennivaló és csupán a hajtómûolajat
kell lecserélni. A négyütemû motornál az
esetenkénti szelepállítás plusz munkaidõt
jelent és a motorolajat is cserélni kell a hajtómû
mellett.
Szállíthatóság
A kétütemû csónakmotorok gyakorlatilag korlátozás
nélkül szállíthatóak. A négyütemûekkel
más a helyzet. Mivel a motorház nyitott, ezért csak
speciálisan meghatározott helyzetekben lehet a csónakmotort
fektetni. Állítva vagy a gázkarra fektetve. A motor
oldalán kis matrica mutatja a helyes szállítási
módokat. Aki ezt nem veszi figyelembe, annak kellemetlen percei lesznek,
amikor a kibuggyanó motorolaj elönti a csomagtartót.
Lényeges még tudni, hogy a motor leállítása
után legalább 15 percet kell várni, hogy az olaj visszacsepegjen
a motorházba, ezután lehet a motort fektetni.
Jó tanács: a fektetés elõtt
a berántózsinórt finoman kihúzva keressük
meg a motor felsõ holtpontját, ahol a legnagyobb a kompresszió
és így fektessük el a motort. Ekkor a szelepek zárva
vannak és a motorolaj is vákuum alatt áll.
Komfort
Mindkét konstrukció megegyezõen van felszerelve a különféle,
az üzemeltetéshez szükséges berendezésekkel
és hasonló tartozékokkal lehet kiegészíteni
õket.
Ár
A négyütemû csónakmotorok 10-25%-kal kerülnek
többe, mint a kétütemûek. Viszont a négyütemûek
lényegesen értékállóbbak.
RÖVID
TRIEBES VAGYHOSSZÚ TRIEBES?
A trieb (más néven csizma, összekötõ szár,
hajtómûszár vagy láb) viszi ár a motor
forgási energiáját a víz alatti hajtómûre.
A trieb egy csõ öntvény, melyben a függõleges
tengely, váltópálca, hûtõvízcsõ,
kipufogó örvénycsövek, stb. található.
Ahhoz, hogy a hajó és a csónakmotor megfelelõen
harmonizáljon igen lényeges dolog a hajócsavar tengely
helyzete a hajh fenéksíkjához képest. Ezt a
kritikus távolságot a legegyszerûbben a triebhosszal
lehet beállítani. Háromféle triebbel készülnek
a csónakmotorok: a) rövid trieb, melynek hossza 381 mm; b) hosszú
trieb, amely 508 mm-es; c) ultra hosszú trieb, a 635 mm-es tekintélyes
méretével a tengeri hajók csónakmotorjainak
„csizmamérete".
A trieb hosszát a csónakmotor rögzítõkengyelének
alsó peremétõl a hajócsavar feletti, vízszintes
uszony (antikavitációs szárny) felsõ lapjáig
mérjük. A szükséges triebhossz meghatározása
egyszerû. A motor felhelyezése után az antikavitációs
szárny és a hajó fenéksíkja közötti
távolság 0-25 mm között legyen. Ha a hajócsavar
túlságosan mélyen van, nagy lesz a hajtómû
ellenállása, nagy lesz a vágott farhullám, igen
rossz lessz a hajó siklása, ezek következtében
megnõ a motor fogyastasa, hamarabb feneket érint a hajtómû.
Ha a hajócsavar túlságosan magasan van, levegõt
szív a hajótcsavar a vízfelszínrõl, ennek
követeztében elégtelen lesz a hûtés gyenge
lesz a tolóerõ, kialakulhat kavitáció, melyrõl
a késõbbiekben még szó lesz.
A vitorlás hajókon más szempontra kell figyelni. A
vitorlások farkiképzése eltér a motorosétõl
mivel lényegesen magasabban van a segédmotor elhelyezve rajta.
Ha hullámzó vízen halad a vitorlás akkor a fara
gyakran kerül a hullámhegy csúcsára, ilyenkor
a motor propellere sokszor a levegõben forog, hûtés
nélkül hagyva a gépet Arra kell tehát törekedni,
hogy a hajtómû a lehetoségekhez képest jó
mélyen legyen. Ehhez hosszú triebes motorokat kell választani
és úgy kell elhelyezni, hogy a csiga mindig kapjon vizet,
de a hullámvölgyben felcsapó víz ne borítsa
el a motort.
MIÉRT ÉS HOGYAN KELL TRIMMELNI?
H la a motor tolóereje nem pontosan a hajó ellenállásának
az irányába tolja a hajót, fölfelé vagy
lefelé mutató erõkomponens keletkezik. Ekkor kisebb
lesz a hajó elõrehaladásához kifejtett erõ.
A jármû ilyenkor rosszul siklik, nõ a motor fogyasztása
és igen csúnya lesz a farhullám. Trimmelni (dõlésszabályozni)
lehet kézzel, vagy a motor hidraulikus berendezésével
(32 lóerõ felett). A manuális (kézi) trimmelés
igen egyszerû. A motor rögzítõ kengyelei közötti
furatokba helyezett trimmpálca áll e célra a rendelkezésre.
A különféle magasságokban lévõ furatokba
dugott pálcának támaszkodik a motor triebje, így
a hajócsavar tengelyének iránya változtatható.
A szervó trimmelést a motor kengyele alatt elhelyezett elektrohidraulikus
rendszer végzi. Távvezérlõbõl mûködtetve
tudjuk a csónakmotor triebjét a megfelelõ dõlésszögre
beállítani. Alapszabály, hogy a triebnek merólegesen
kell állnia a vízfelszínhez képest. Akár
egy személlyel, akár teljes terheléssel közlekedik
a hajó, a trieb mindig függõlegesen álljon. A
terhelés változásával a trimmelést is
korrigálni kell!
MIT
KELL TUDNI A HAiOCSAVARRÓL
A hajócsavartól függ, hogy a motor az üzemanyagban
rejlõ energia 10 vagy 20 százalékát alakítja-e
át tolóerõvé. Ez nyilvánvalóan
nem mindegy. Fontos jele annak, hogy a hajóhoz a megfelelõ
hajócsavart választottunk, ha teljes gaznál a propeller
a megfelelõ fordulásszámmal hagyja forogni a motort.
A rosszul megválasztott hajócsavarral nemcsak a hajó
lesz lassabb, de a motor is túl sok üzemanyagot fogyaszt, érzékennyé
válik a nem megfelelõ terhelésre, sõt károsan
meg is terhelõdhet. A hajócsavar kiválasztásánál
figyelemmel kell lenni a hajó siklási tulajdonságaira,
fenékkialakítására, önsúlyra, terhelhetõségre,
teherelosztásra. A legjobb és a legkorrektebb kiválasztást
biztosító eljárás a próbaút, lehetõleg
fordulatszám méréssel kiegészítve.
Alapfogalmak
Minden hajócsavaron megtaláljuk a típusjelzést,
például 97/8x10 1/2xF. Mit jelent ez? A betûjelzés
mindig az adott csónakmotor márka hajócsavar típusát
jelzi. Ez határozza meg, hogy mely motorokra tehetõ fel a
szóban forgó hajócsavar. Az elsõ szám
a hajócsavar átmérõje, coll-ban kifejezve. Az
átmérõ az a kör, amelybe a hajócsavar belefér
úgy, hogy a lapátlevelek legkülsõ pontja a körön
fekszik. A második szám a meredekség, szintén
coll-ban. Meredekségnek nevezzük azt az elméleti csavarutat,
amelyet a hajócsavar csúszásmentesen megtenne egy teljes
fordulat alatt.
Felhasználhatósági terület és kiválasztás.
Az átmérõ és a meredekség viszonya határozza
meg az adott hajócsavar felhasználhatósági területét
egy bizonyos csónakmotoron. Egyszerûbben, ettõl az aránytól
függ, hogy mire használhatjuk a motorunkat, optimálisan
milyen hajóra szerelhetjük. Például: Az igen könnyû
sportcsiga jellemzõje a kis átmérõés
a nagy meredekség. Az ilyen hajócsavart kell használni
a könnyû üvegszálas hajókon kis terhelés
mellett. Az átlagos tehercsiga (nehéz túracsiga) jellemzõje
a körûlbelûl azonos átmérõ és
meredekség. Ilyet kell használni az 5-6 m körüli
faladikoknál, 4-5 lóerõs Nehéz tehercsiga jellemzõje
az, hogy az átmérõje nagyobb a meredekségénél.
Ezeket használják a munkahajókon, amikor nagy tömeget
kell mozgatni.