A csónakmotor |
MI A KAVITÁCIÓ?
A hajósok
réme. Igen alattomos hajócsavar betegség, amely komoly
károkat idézhet elõ. A kavitáció a hajócsavar
levelein képzõdõ gázbuborékok kialakulásának
a folyamata. A kavitáció többféleképpen
állhat elõ. A helyesen kiválasztott hajó csavamál
a kavitációt a csavarlapát érdes belépõ
élei okozzák. Az így keletkezett gázbuborékok
azután anyagot ragadhatnak ki a csavarlapátból. Olyan
nagyok lehetnek a károsodások, hogy a hajócsavar kiegyensúlyozatlanná
válik és ki kell cserélni. Ha nem veszik idejében
észre, a kiegyensúlyozatlan hajócsavar rezonanciája
láncreakció szerû károsodásokat idéz
elõ.
A kavitáció ,,elõállításának"
a leggyakoribb módja azonban a hajócsavar helytelen kiválasztása
és a motor helytelen elhelyezése. Ha a nehéz, nehezen
sikló, nagy ellenállású vagy megterhelt hajóra
sport- vagy könnyû túracsigát tesznek, akkor a
hajócsavar fordulatszáma ugrásszerõen megnõ.
Lényegében elfogy a víz a csiga körül és
szinte gõzben jár. Válasszunk megfelelõ hajócsavart
a motorunkhoz! Ha a hosszútriebes motort igénylõ hajóra
rövidtriebest szerelnek fel, óhatatlanul elõidézik
a kavitációt. Mivel a motor antikavitációs szárnya
közel kerül a vízfelszínhez és a csiga levegõt
tud leszívni. Figyelnikell a helyes trieb méretû csónakmotor
kiválasztására!
HOGYAN JÁRASSUK BE AZ ÚJ CSÓNAKMOTORT?
A helyesen
bejáratott motor élettartama nagyságrendekkel nagyobb,
mint az elsõ perctõl teljes gázzal hajtott gépé.
A gyártók az alábbiak szerint javasolják a bejáratást:
a) Az elsõ órában üzemeltessük a csónakmotort
2000 fordulat/percen, kb. félgázon,
b) A második órában 3000 fordulat/percen, kb. háromnegyed
gázon. 10 percenként, 1 percig teljes gázon.
c) A következd 8 órában nem szabad a motort teljes gázzal
járatni 5 percnél tovább. d) 10 óra után
normál üzemmód.
Az új csónakmotorokon 10 és 50 órás kötelezõ
szervizt kell vegezni. Ezeken a szervizeken elvégzik az olajcseréket,
ha kell a gyertyacserét, zsírzást és egyéb
kisebb beállításokat is eszközölnek.
MIT TANKOLTUNK?
A két-
és négyütemû csónakmotorok értelemszerûen
más-más üzemanyaggal mûködnek.
Kétütemûek
A kétütemû csónakmotoroknak a kenés szempontjából
két változata van. Keverék kenésûek. Ilyenek
általában a motorok 15 lóerõig. A keverék
elkészítése a következõ: A szükséges
benzin a 95-ös oktánszámú, ólommentes.
A motorolaj speciálisan a csónakmotorok számára
készített olaj kell, hogy legyen. Itt álljunk meg egy
pillanatra. A benzinkutaknál kapható kész keveréket
csónakmotorok hoz ne használjuk. Az abban lévõ
olaj nem alkalmas a vízimotorok kenésére, mivel az
autókhoz - és motorkerékpárokhoz készült.
A benzinkutaknál is találunk csónakmotor olajokat.
Majdnem valamennyi olajgyár készít ilyen kenõanyagokat
is.
A keverék készítésénél az arány
igen lényeges! A bejáratás alatt (10 óra) 1:25-ös
vagy 1:50es keveréket írnak elõ a gyárak. A
motorhoz adott tájékoztatót feltétlenül
olvassuk el. A bejáratás után hígabb keveréket
kell készítenünk. 1:50-es keveréket készíthetünk
az ásványi alapú csónakmotor olajokból.
1:100-as keveréket is használhatunk, de csak a szintetikus
alapú csónakmotor olajokból. Az olajinjektoros kétütemû
csónakmotorokhoz csak a szintetikus alapú olajokat nem használhatjuk,
mivel az injektor általában 1:100-ban kever.
Négyütemûek
A négyütemû csónakmotorok 95-ös oktánszámú,
tiszta benzinnel mûködnek. Az olajkarterba lOW-30-as viszkozitású
négyütemû csónakmotorolajat kell tölteni,
melyet évente (50-100 óránként) célszerû
cserélni. A betöltendõ olaj mennyiségét
a motorhoz adott tájékoztatóból tudhatjuk meg,
de általában a motorra is rá van írva a burkolat
alatt. Nagyon fontos, hogy csak tiszta kannában tárolt és
megbízható helyról származó üzemanyagot
használjunk, mert a korszerû csónakmotorok karburátora
igen érzékeny a különféle szennyezõdésekre
és a vizes benzinre.
HOGYAN CSERÉLTÜK LE A HAJTÓMÛOLAJAT?
Évente
egyszer - általában a szezonvégi leállításkor
- le kell cserélni a csónakmotor hajtómûvében
található olajat, mely a váltómû kenését
biztosítja és igen nagy terhelésnek van kitéve.
Az olaj egy idõ után telítõdhet a hajtómúben
keletkezõ fémporral. Esetenként vízzel is keveredhet,
ha a hajócsavar felõli szimmeringet egy darabka, a hajócsavar
tengelyre feltekert damil átvágja. Ezért a szezon végén
mindenképp cseréljünk olajat. De! Ha évközben
damilt teker fel a motorunk, feltétlenül vizsgáljuk meg,
hogy a szimmeringet bántotta-e. Ha igen, cseréltessük
ki a sérült szimmeringet és az olaját is.
Az olajcseréhez a motort helyezzük állványra és
a triebet csavart. Ezután a felsõ szintjelzõ csavart
távolítsuk el. Ekkor az olaj kezd kifolyni a hajtómûbõl.
Engedjük ki a teljes mennyiséget és jól csepegtessük
ki. Vizsgáljuk meg az olajat! Ha fehéres színû,
akkor vizes. A motort vigyük szakszervizbe, mert valószínûleg
valamelyik szimmeringje sérült. A csónakmotor szimmeringek
speciálisak és csak célszerszámmal lehet õket
eltávolítani és behelyezni az újat. Ha az olajban
fémszemcséket találunk, akkor is forduljunk szervizhez,
mert fokozott kopás lépett fel. Ilyenkor feltehetõen
a váltó kúpkerékpár kapcsolódási
szögét kell beállíttatnunk.
Ha a lecsepegett olaj rendben van, akkor feltölthetjük frissel
a hajtómûvet. Ezt a következõ módon végezzük
el. Az olajtubus csövét vagy az olajpumpa betöltõ
csövét a hajtómû alsó furatába illesztjük.
Az olajat lassan, egyenletes nyomással juttassuk be. Amint a felsõ
furaton kibuggyant a friss olaj, akkor a hajtómû légmentesen
feltöltõdött. Elõször a felsõ csavart
tekerjük be, természetesen a csavar alatti tömítéssel
együtt, melynek épségét is ellenõriznünk
kell (ha kell cseréljük ki). A csavart szorosan csavarjuk be,
de csak csavarhúzóval. Ezután húzzuk ki az olajtubust
az alsó furatból és tegyük be oda is a csavart
a tömítéssel. Jól húzzuk meg a csavarhúzóval.
A leeresztett, használt olaj elhelyezését illetõen
érdeklõdjünk a legközelebbi szervizben vagy benzinkútnál.
HOGYAN TISZTÍTSUK A CSONAKMOTORT?
Külsõés
belsõ tisztításról beszélünk. A
külsõ tisztításnál elsosorban a csónakmotor
víz alatti részére, a triebre kell koncentrálnunk.
A szennyezést az alga és a vízkõ együttese
okozza. Eltávolítása tiszta vízzel szinte lehetetlen.
A legjobban bevált a háztartási célokra készített
Cillit nevû vízkooldó. Ecsettel vagy szórófejjel
vékonyan hordjuk fel. 5-10 perces várakozás után
szivaccsal vagy ronggyal töröljük át és bõ
vízzel öblítsük le. Ha kell addig ismételjük
meg ezt a folyamatot, amíg a gyári fényezés
nem csillog, úgy mint újkorában. A motor többi
részének külsõ mosására az autósamponos
csapvíz tökéletesen megfelel.
A belsõ tisztítások komplikáltabbak. Itt két
rendszert kell karbantartanunk az üzemanyagrendszert és a motort.
A motor belsõ tisztítását, koromtalanítását
csak szakszervizben végeztessük el. Otthon a szakszerûtlen
beavatkozás maradandó vagy költségesen javítható
károkat okozhat. Egyébként ha gyári csónakmotor
olajokat használunk, igen minimális koromképzõodéssel
kell számolnunk. Akár 15-20 évig is tiszta maradhat
a motorunk belseje.
Az üzemanyagrendszer tisztítását is elvégeztethetjük
szakszervizben, de magunk is elvégezhetjük. Az üzemanyagtartályt
mosóbenzinnel mossuk ki és szárítsuk ki. A motor
karburátor elõtti üzemanyag szûrójét
emeljük ki, szedjük szét és a filtert mossuk el,
vagy sûrített levegõvel fúvassuk át. A
karburátorból engedjük le a benzint. Az úszóházat
nyissuk ki és az úszót kiemelve töröljük
szárazra a poharat. Ha vizes benzint tankoltunk, akkor az úszóházban
feltehetõen korróziós nyomokat találunk. A rozsdát
rozsdamaróval távolítsuk el. A motort szállítsuk
szervizbe, mert feltehetõen a fúvókákba is került
rozsdaszemcse, melyeknek eltávolítását, kipiszkálását
házilag ne kezdeményezzük.