A csónakmotor

MI A KAVITÁCIÓ?

A hajósok réme. Igen alattomos hajócsavar betegség, amely komoly károkat idézhet elõ. A kavitáció a hajócsavar levelein képzõdõ gázbuborékok kialakulásának a folyamata. A kavitáció többféleképpen állhat elõ. A helyesen kiválasztott hajó csavamál a kavitációt a csavarlapát érdes belépõ élei okozzák. Az így keletkezett gázbuborékok azután anyagot ragadhatnak ki a csavarlapátból. Olyan nagyok lehetnek a károsodások, hogy a hajócsavar kiegyensúlyozatlanná válik és ki kell cserélni. Ha nem veszik idejében észre, a kiegyensúlyozatlan hajócsavar rezonanciája láncreakció szerû károsodásokat idéz elõ.
A kavitáció ,,elõállításának" a leggyakoribb módja azonban a hajócsavar helytelen kiválasztása és a motor helytelen elhelyezése. Ha a nehéz, nehezen sikló, nagy ellenállású vagy megterhelt hajóra sport- vagy könnyû túracsigát tesznek, akkor a hajócsavar fordulatszáma ugrásszerõen megnõ. Lényegében elfogy a víz a csiga körül és szinte gõzben jár. Válasszunk megfelelõ hajócsavart a motorunkhoz! Ha a hosszútriebes motort igénylõ hajóra rövidtriebest szerelnek fel, óhatatlanul elõidézik a kavitációt. Mivel a motor antikavitációs szárnya közel kerül a vízfelszínhez és a csiga levegõt tud leszívni. Figyelnikell a helyes trieb méretû csónakmotor kiválasztására!

HOGYAN JÁRASSUK BE AZ ÚJ CSÓNAKMOTORT?

A helyesen bejáratott motor élettartama nagyságrendekkel nagyobb, mint az elsõ perctõl teljes gázzal hajtott gépé. A gyártók az alábbiak szerint javasolják a bejáratást:
a) Az elsõ órában üzemeltessük a csónakmotort 2000 fordulat/percen, kb. félgázon,
b) A második órában 3000 fordulat/percen, kb. háromnegyed gázon. 10 percenként, 1 percig teljes gázon.
c) A következd 8 órában nem szabad a motort teljes gázzal járatni 5 percnél tovább. d) 10 óra után normál üzemmód.
Az új csónakmotorokon 10 és 50 órás kötelezõ szervizt kell vegezni. Ezeken a szervizeken elvégzik az olajcseréket, ha kell a gyertyacserét, zsírzást és egyéb kisebb beállításokat is eszközölnek.

MIT TANKOLTUNK?

A két- és négyütemû csónakmotorok értelemszerûen más-más üzemanyaggal mûködnek.
Kétütemûek
A kétütemû csónakmotoroknak a kenés szempontjából két változata van. Keverék kenésûek. Ilyenek általában a motorok 15 lóerõig. A keverék elkészítése a következõ: A szükséges benzin a 95-ös oktánszámú, ólommentes. A motorolaj speciálisan a csónakmotorok számára készített olaj kell, hogy legyen. Itt álljunk meg egy pillanatra. A benzinkutaknál kapható kész keveréket csónakmotorok hoz ne használjuk. Az abban lévõ olaj nem alkalmas a vízimotorok kenésére, mivel az autókhoz - és motorkerékpárokhoz készült. A benzinkutaknál is találunk csónakmotor olajokat. Majdnem valamennyi olajgyár készít ilyen kenõanyagokat is.
A keverék készítésénél az arány igen lényeges! A bejáratás alatt (10 óra) 1:25-ös vagy 1:50es keveréket írnak elõ a gyárak. A motorhoz adott tájékoztatót feltétlenül olvassuk el. A bejáratás után hígabb keveréket kell készítenünk. 1:50-es keveréket készíthetünk az ásványi alapú csónakmotor olajokból. 1:100-as keveréket is használhatunk, de csak a szintetikus alapú csónakmotor olajokból. Az olajinjektoros kétütemû csónakmotorokhoz csak a szintetikus alapú olajokat nem használhatjuk, mivel az injektor általában 1:100-ban kever.
Négyütemûek
A négyütemû csónakmotorok 95-ös oktánszámú, tiszta benzinnel mûködnek. Az olajkarterba lOW-30-as viszkozitású négyütemû csónakmotorolajat kell tölteni, melyet évente (50-100 óránként) célszerû cserélni. A betöltendõ olaj mennyiségét a motorhoz adott tájékoztatóból tudhatjuk meg, de általában a motorra is rá van írva a burkolat alatt. Nagyon fontos, hogy csak tiszta kannában tárolt és megbízható helyról származó üzemanyagot használjunk, mert a korszerû csónakmotorok karburátora igen érzékeny a különféle szennyezõdésekre és a vizes benzinre.

HOGYAN CSERÉLTÜK LE A HAJTÓMÛOLAJAT?

Évente egyszer - általában a szezonvégi leállításkor - le kell cserélni a csónakmotor hajtómûvében található olajat, mely a váltómû kenését biztosítja és igen nagy terhelésnek van kitéve. Az olaj egy idõ után telítõdhet a hajtómúben keletkezõ fémporral. Esetenként vízzel is keveredhet, ha a hajócsavar felõli szimmeringet egy darabka, a hajócsavar tengelyre feltekert damil átvágja. Ezért a szezon végén mindenképp cseréljünk olajat. De! Ha évközben damilt teker fel a motorunk, feltétlenül vizsgáljuk meg, hogy a szimmeringet bántotta-e. Ha igen, cseréltessük ki a sérült szimmeringet és az olaját is.
Az olajcseréhez a motort helyezzük állványra és a triebet csavart. Ezután a felsõ szintjelzõ csavart távolítsuk el. Ekkor az olaj kezd kifolyni a hajtómûbõl. Engedjük ki a teljes mennyiséget és jól csepegtessük ki. Vizsgáljuk meg az olajat! Ha fehéres színû, akkor vizes. A motort vigyük szakszervizbe, mert valószínûleg valamelyik szimmeringje sérült. A csónakmotor szimmeringek speciálisak és csak célszerszámmal lehet õket eltávolítani és behelyezni az újat. Ha az olajban fémszemcséket találunk, akkor is forduljunk szervizhez, mert fokozott kopás lépett fel. Ilyenkor feltehetõen a váltó kúpkerékpár kapcsolódási szögét kell beállíttatnunk.
Ha a lecsepegett olaj rendben van, akkor feltölthetjük frissel a hajtómûvet. Ezt a következõ módon végezzük el. Az olajtubus csövét vagy az olajpumpa betöltõ csövét a hajtómû alsó furatába illesztjük. Az olajat lassan, egyenletes nyomással juttassuk be. Amint a felsõ furaton kibuggyant a friss olaj, akkor a hajtómû légmentesen feltöltõdött. Elõször a felsõ csavart tekerjük be, természetesen a csavar alatti tömítéssel együtt, melynek épségét is ellenõriznünk kell (ha kell cseréljük ki). A csavart szorosan csavarjuk be, de csak csavarhúzóval. Ezután húzzuk ki az olajtubust az alsó furatból és tegyük be oda is a csavart a tömítéssel. Jól húzzuk meg a csavarhúzóval. A leeresztett, használt olaj elhelyezését illetõen érdeklõdjünk a legközelebbi szervizben vagy benzinkútnál.

HOGYAN TISZTÍTSUK A CSONAKMOTORT?

Külsõés belsõ tisztításról beszélünk. A külsõ tisztításnál elsosorban a csónakmotor víz alatti részére, a triebre kell koncentrálnunk. A szennyezést az alga és a vízkõ együttese okozza. Eltávolítása tiszta vízzel szinte lehetetlen. A legjobban bevált a háztartási célokra készített Cillit nevû vízkooldó. Ecsettel vagy szórófejjel vékonyan hordjuk fel. 5-10 perces várakozás után szivaccsal vagy ronggyal töröljük át és bõ vízzel öblítsük le. Ha kell addig ismételjük meg ezt a folyamatot, amíg a gyári fényezés nem csillog, úgy mint újkorában. A motor többi részének külsõ mosására az autósamponos csapvíz tökéletesen megfelel.
A belsõ tisztítások komplikáltabbak. Itt két rendszert kell karbantartanunk az üzemanyagrendszert és a motort. A motor belsõ tisztítását, koromtalanítását csak szakszervizben végeztessük el. Otthon a szakszerûtlen beavatkozás maradandó vagy költségesen javítható károkat okozhat. Egyébként ha gyári csónakmotor olajokat használunk, igen minimális koromképzõodéssel kell számolnunk. Akár 15-20 évig is tiszta maradhat a motorunk belseje.
Az üzemanyagrendszer tisztítását is elvégeztethetjük szakszervizben, de magunk is elvégezhetjük. Az üzemanyagtartályt mosóbenzinnel mossuk ki és szárítsuk ki. A motor karburátor elõtti üzemanyag szûrójét emeljük ki, szedjük szét és a filtert mossuk el, vagy sûrített levegõvel fúvassuk át. A karburátorból engedjük le a benzint. Az úszóházat nyissuk ki és az úszót kiemelve töröljük szárazra a poharat. Ha vizes benzint tankoltunk, akkor az úszóházban feltehetõen korróziós nyomokat találunk. A rozsdát rozsdamaróval távolítsuk el. A motort szállítsuk szervizbe, mert feltehetõen a fúvókákba is került rozsdaszemcse, melyeknek eltávolítását, kipiszkálását házilag ne kezdeményezzük.

fel